Taas asiakkaat vs. asiakaspalvelijat otsikoissa

Iltasanomat: ”Tuolla on paperia, jolla voit siivota” – Asiakkaat: Näin törkeästi meitä kohdellaan

Nää artikkelit asiakaspalvelusta alkaa pikkuhiljaa ottaan päähän. Tietysti hesen tapaus oli poikkeus, eihän asiakaspalvelu ole sellaista kaikkialla ja oli erittäin hienosti tehty tältä Kokkoselta että hän auttoi miestä kun asiakaspalvelijat eivät sitä ymmärtäneet tehdä. Mutta ei se työntekijöillekään ole aina helppoa tietää mitä tehdä.

Kassatyössä voisin melkein sanoa että olen ollut pitkään, myös muutakin asiakaspalvelua tietysti mutta kassatyö tullut tutuimmaksi. Ei siinäkään ole aina niin yksinkertaista toimia kuin miltä se näyttää. Monesti käynyt niin että asiakas pudottanut jotain ruokaa lattialle ja sitä on sitten ollut kaikkialla. Myös nämä hihnalle rikkoutuvat tuotteet on aivan ihania. Parhainta oli kerran kun sattui jogurtti ja riisi menemään samaan aikaan rikki ja hetkeä aikaisemmin oli kalja vuotanut. Oli muuten hienossa kunnoss hihna. Sillon oli vielä kauheat jonot, niin ei sitä paljon kerkeä siivoilemaan. Enimmät pois ettei muutkin tuotteet sotkeennu ja piti jatkaa töitä ettei kerry jonoja. Yleensä asiakkaat ymmärtää itse siivota jos pudottavat jotain lattialle, hihnat sun muut siivoaa työntekijä itse, ihan turvallisuussyistä. Se on mun mielipide ainakin. Ei tulisi mieleenkään asiakkaana pyytää myyjää siivoamaan minun aiheuttama sotku?! Tietysti jos on rauhallista niin myyjä voi tarjoutua siivoamaan, se on mun mielestä täydellistä asiakaspalvelua. Mutta ei se ole väärin antaa paperia asiakkaalle jotta hän saa enimmät pois.

”- Tyttö rimpuili ja kiljui, ja tarjottimeni lensi. Hamppari oli kääreessä. Se säilyi, mutta juoma ja ranskalaiset lensivät pitkin lattiaa. Henkilökunta vain katsoi toisiinsa ja sanoi, että tuolla on paperia, jolla voit siivota. Jätinpäs kaikki sinne lattialle ja läksin.”

Siis mitäs vittua? Jätinpäs kaikki sinne lattialle ja läksin. Selevä. Eli jos tuun sun työpaikalle ja kaadan puoli litraa kokista ja heitän ranskalaiset sinne sekaan, saan vain jättää ne siihen ja häipyä? Sillä eihän se mulle kuulu, sun työpaikkahan se on, miks mä sielä siivoisin omat sotkuni pois?

”- Yleisesti ottaen näitä tilanteita on nähty: kassat juoruavat, supisevat, nauravat äänekkäästi, räpläävät kännyköitään kassalla. Missä koulutus ja käytöstavat? hän kysyy. ”

Dodiih, ei sitten löydy parempaa tekemistä ku katsoa mitä kassat tekee jos ei ole asiakkaita? Myönnän, hiljasempana aikana me tosiaan jutellaan työkavereiden kanssa kaikkee kivaa ja jos ei satu olemaan työkaveria samassa loossissa ni kai sitä nyt tulee viesti lähetettyä jollekki. Tiedän oman puhelimen käyttö on työaikana kiellettyä, mutta nykyään en kyllä tiedä montakaan joka ei sitä käyttäis. En kyllä tiedä miten koulutus ja käytöstavat tähän liittyy? Enpäs usko että kassa on kumminkaan asiakaspalvelutilanteessa viestiä kirjoittanut tai juoruillut työkaverin kanssa. Hyvää läppää on varmasti heitetty kolleegan kanssa, mutta sekin ihan asiakkaan ymmerrettävää huumoria, jos hän sellaisen siis omaa?

”Nimimerkki ”Viracocha” kertoo lopettaneensa kokonaan asioimisen eräässä pikaruokaravintolassa sen jälkeen, kun naapurikassa pamautti pitkää jonoa ihmetelleelle miehelle, että ”ei tänne ole pakko tulla”. ”

Okei, itse en olisi ehkä noin suoraa sanonut asiakkaalle, mutta tottahan tuokin. Jonoille ei kerta kaikkiaan voi mitään kun ei voi palvella useampaa asiakasta samaan aikaan. Tai voihan sitä, muttakun siitäkin moititaan että ei keskittynyt asiakaspalvelutilanteeseen tarpeeksi. Kassatyössä kerran käytin kahta kassaa samaan aikaan kun sattui sellainen outo tilanne ja piti saada asiat nopeasti hoidettua. Mutta eihän sellainen oikeasti onnistu. Omasta mielestäni asiakkaat jotka valittavat jonoista ovat hyvin töykeitä, Myöskin nämä jotka valittavat jostain ja sanovat että naapurikaupassa on kaikki niin paljon paremmin. Niitä vois oikeasti kehottaa sitten käymään jossain muualla.

Sitten tulee näitä reklamaatio tilanteita, ihan siis ihka oikeita. Reklamaatioksi ei lasketa sitä että oli jonoa ja kesti kauan. Vaan että tuotteessa on oikeasti ollut vika. Ne on mun mielstä sellasia jotkap pitää hoitaa nopeasti kunnialla pois. Ihanteellisia tilanteita on ne kun asiakas on itse ymmärtävä eikä nosta meteliä asiasta ja se saadaan hoidettua hymyissä suin. Näitä on harvassa, mutta niitäkin tulee ja ne yleensä saadaan helpoiten hoidettuakin kun palaute on asiallista. Sitten on taas juuri näitä täysiä vastakohtia, joilla on yksi ongelma ja se paisuu sitten sen verran että koko ketju on paska ja kaikki on huonosti ja myyjäkin kaiken lisäksi on jumalattoman huono ihminen. Nämä tapaukset jakaa paljon mielipiteitä asiakaspalvelijoiden kesken, en tiedä edustanko enemmistöä vai vähemmistöä kun sanon että näitäkin asiakkaita pitää oikeasti kuunnella! He ovat juurikin niitä jotka kertovat eteenpäin kaikesta ja jos päälimmäisenä heille jää mieleen reklamaatio niin sehän ei ole eduksi kenellekään. Yleensä nämä ratkeaa ihan sillä että itse pysyy iloisena ja asiallisena, niin asiakaskin rauhoittuu kun myyjä ottaa asian niin iisisti.

Kaikki me yritetään parhaamme töissä. Yritetään siivota jotta myymälä on siisti, yritetään täyttää hyllyjä parhaan mukaan jotta tuotteet olisivat aina esillä, yritetään olla iloisia ja hyviä asiakaspalvelijoita. Monet kassatkin tietää paljon nippelitietoa tuotteista vaikka se ei heille kuulu, muttakun kassat on niin helppo löytää ja niiltä on niin helppo kysyä kaikenlaista. Muistakaa se että mekin olemme vain ihmisiä, meilläkin on tunteen ja meilläkin on joskus huonompia päivä. Kaunis kiitos kaikille ymmärtäville asiakkaille ja teille jotka edes joskus hymyilette meille takaisin. Love ya! <3

Over and out.

2 kommenttia artikkeliin ”Taas asiakkaat vs. asiakaspalvelijat otsikoissa

  1. Asiakaspalvelu on erinlainen ruoka-ja ravintola-alalla… ymmärrän ihan hyvin sua kaupan asiakaspalvelualalla nimittäin kokemusta on siltäkin saralta 😀 varsinkin kassat saa kaikki paskat niskaansa asiakkailta.

  2. Se on kyllä totta, sillä puolella ollaan vähän kaikkialla; otetaan tilauksia vastaan, tarjoillaan, siivotaan pöydät ja hoidetaan kassaa. Vaikka pitkä pinna onkin ni siinä menis jopa tällä tytöllä pinna kireelle. 😀 jepp, kassat on joskus jopa ainoat työntekijät jotka asiakas kauppareissullaan näkee, eli ainoat jolle voi avautua asioista. Palautehan on aina plussaa, mutta se pitää myös osata esittää asiallisesti. 😀

Ilahduta minua kommentilla...